Този въпрос е вече затворен. В куиза се включиха 26 човека. Почти всички отговориха вярно - 19 човека; 5 човека дадоха грешния отговор „Сватба на тракийски принц“; а любимият ми отговор „Посещение на Делфийския оракул“ заблуди само 2-ма. Никой не е отговори „Пон-Еленистични игри“.
Смята се, че погребалното угощение е в чест на погребания в гробницата тракийски аристократ. Той е изобразен със златен венец и е седнал на ниска табуретка. До него е наскърбената му съпруга, седнала на висок стол. Двама се държат за ръце. От двете им страни се развива композиция от слуги, които носят дарове: жена носи поднос; друга носи две ковчежета; млад мъж поднася кана и чаша; следват ги музиканти; войни, които водят оседлани коне, жена, която поднася светлосиньо наметало и т.н.
Дискусия
Посетителите на Казанлъшката гробница никога не виждат самата гробницата! Оригиналната тракийска гробница (открита по случайност през 1944г.) е затворена. Посетители се допускат до нейно идентично копие, тоест до реплика. По този въпрос, наскоро си припомних един (шеговит) коментар от чата на Невидимата крепост за филма с Бетани Хюз:
Да си вее къдриците, допирайки ги до изрисуваните стени на оригинала на Казанлъшката гробница, мерси. Да й дават да държи артефакти с голи ръце, мерси. Точно какъв пример дава(т)? Като заведа аз туристи там и те да кажат: Ами гледахме Бетани Хюз, защо ни навирате в някакво копие? И ние искаме в оригинала и да си сипем по питие в античните съдове (тук вече преувеличавам). —
Кой може да влиза в оригинала? Вие ще се разочаровате ли ако влезете само в репликата? Може ли да има специален билет, да кажем 100 лв. за хората, които искат да видят оригинала?
Според мен, редно е оригиналът на гробницата да не се посещава изобщо. Дори и от знаменитости (дори и от Новак Джокович, съжалявам Ноле). Там да се допускат само изследователи. Съществуващата реплика е направена много добре и е доста удовлетворяваща. Но може да се отиде и по-далеч. Като ще се прави реплика, да се направи и цялата тракийска могила! Тоест, гробницата със стенописите да се впише в хълм с трева, храсти и дървета. Така посетителят ще има по-силно преживяване: влиза в могила, в едно грамадно култово съоръжение.
Два пъти съм влизал в Тракийската гробница в Казанлък. Веднъж като дете и веднъж като студент. Първият път тя ми се стори грамадна, но вторият път се чувствах като Гандалф в хобитовия дом на Билбо Бегинс. Гробницата всъщност е доста малка и наистина опасността посетителят да се търка о стената е голяма. Дори и неволно. Още един аргумент, оригинала да не се посещава.
Не съм бил нито в оригинала нито в копието. Не съм почитател на никакви имитации и копия.
Не бива обаче да се забравя, че гробницата не е само стенопис, тя е инженерно съоръжение, на специално избрано място с природен контектс, до което има път за процесия, тя е могилен насип, ритуал и интериор. Не всичко от синтеза на тези елементи е осъзнато днес и е намерен начин да бъде представено. Тези елементи не могат да се доминират от един от тях, не е рисунка в пещера, колкото и да е ценна, не е картина на Мона лиза, и ако се представя така, то тя губи от така наречената "универсална стойност за човечеството" по онези регистри.
Да, мисля че трябва да има някакъв вид достъп до оригинала, както има достъп до други подобни обекти.
Според мен, редно е оригиналът на гробницата да не се посещава изобщо. Дори и от знаменитости (дори и от Новак Джокович, съжалявам Ноле). Там да се допускат само изследователи. Съществуващата реплика е направена много добре и е доста удовлетворяваща. Но може да се отиде и по-далеч. Като ще се прави реплика, да се направи и цялата тракийска могила! Тоест, гробницата със стенописите да се впише в хълм с трева, храсти и дървета. Така посетителят ще има по-силно преживяване: влиза в могила, в едно грамадно култово съоръжение.
Два пъти съм влизал в Тракийската гробница в Казанлък. Веднъж като дете и веднъж като студент. Първият път тя ми се стори грамадна, но вторият път се чувствах като Гандалф в хобитовия дом на Билбо Бегинс. Гробницата всъщност е доста малка и наистина опасността посетителят да се търка о стената е голяма. Дори и неволно. Още един аргумент, оригинала да не се посещава.
Не съм бил нито в оригинала нито в копието. Не съм почитател на никакви имитации и копия.
Не бива обаче да се забравя, че гробницата не е само стенопис, тя е инженерно съоръжение, на специално избрано място с природен контектс, до което има път за процесия, тя е могилен насип, ритуал и интериор. Не всичко от синтеза на тези елементи е осъзнато днес и е намерен начин да бъде представено. Тези елементи не могат да се доминират от един от тях, не е рисунка в пещера, колкото и да е ценна, не е картина на Мона лиза, и ако се представя така, то тя губи от така наречената "универсална стойност за човечеството" по онези регистри.
Да, мисля че трябва да има някакъв вид достъп до оригинала, както има достъп до други подобни обекти.